مقالات

چهار مهارت برای مقابله با استرس در زنان

زنان دیگر مثل قدیم تنها خانه دار نیستند . بسیاری از آنها علاوه بر آشپزی و مرتب کردن منزل ، سرکار می روند و مسئولیت هایی دارند . گاهی برای کمک به شرایط اقتصادی خانواده اضافه کاری

 می کنند . به همین دلیل باید ابزارهایی داشته باشند تا با استرس های ناشی از چند شغله بودن مقابل کنند

 مدیریت زمان ،  حل مسئله ،  مدیریت خشم و جرئت مندی چهار مهارت لازم مقابله با استرس های روزانه است . با مدیریت زمان می توان بخش زیادی از استرس ها را کاهش داد .

مدیریت خشم و پرهیز از پرخاشگری راهکار موثر دیگری برای مدیریت استرس است . گاهی افراد  در رویارویی با یک موقعیت ناخوشایند به قدری عصبی و پرخاشگر می شوند که این حالت را به اطرافیان نیز سرایت می دهند .

جرئت مندی یکی از مواردی است که در زنان ایرانی به ندرت دیده می شود ، وقتی از کودکی به دختر بچه ها یاد می دهیم که حرف گوش کن و مطیع باشند ، نتیجه کار می شود زنی که برای رفع خواسته ها و نیازهای پدر و مادر ، همسر و فرزندانش از خواسته ها و تمایلات خودش می گذرد ، در حالی که از این بابت ناراحت است .

 

فنون خاص مدیریت استرس :

  آرام سازیRelaxation) )انجام ورزش های خاصی مانند یوگا ، گسترش شبکه حمایت های اجتماعی و انتخاب سبک زندگی سالم از جمله فنون خاص مدیریت استرس است . گسترش شبکه حمایت های اجتماعی موجب می شود که فرد زندگی خود را به چند نفر از اعضای خانواده محدود نکند و با دنیای بیرون تعامل بیشتری داشته باشد.

سبک زندگی سالم یعنی اینکه من توانایی ها و ویزگی های خودم را بشناسم و با آگاهی نسبت به  آنها عهده دار مسئولیت های مختلف شوم . مثلا آگاه باشم که با توجه به توانایی مالی ممکن است در یک منطقه از شهر بتوانم خانه بخرم ولی ممکن است نتوانم ماشین های خاصی که در آن منطقه وجود دارد سوار شوم .

 

توصیه های ریزه میزه :

کم کردن سرعت و آهسته کردن انجام کارها ، طراحی یک سرگرمی ، واگذاری برخی کارها به دیگر افراد خانواده ، پرهیز ار کمال گرایی ، زندگی کردن در چار چوب های مالی واقعی ، نه گفتن ، شوخ طبعی ، برنامه ریزی برای تعطیلات و موکول نکردن کارها به آینده به عنوان راهکارهایی کوچک برای مقابله با استرس عنوان می شود .

می توانیم با در نظر گرفتن زمانی برای حوادث غیر مترقبه ، میزان استرس را در خودمان کاهش دهیم . مثلا اگر برای رسیدن به محل کار 10 دقیقه زمان بیشتری بگذاریم ، با وقوع اتفاقی ناخواسته دچار استرس نمی شویم .

پاسخ ندادن به تلفن های غیر ضروری نیز راه حل دیگری برای کاهش و حتی مقابله با استرس های روزانه است .

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.