مقالات

عوارض لوازم آرایشی غیر مجار

 ۱۳۹۴/۱۲/۲۵

 

ایران سومین مصرف کننده لوازم آرایشی در خاورمیانه است.امروزه استفاده از لوازم آرایشی و مواد محافظت کننده پوست تبدیل به بخشی از امور روزانه بانوان شده است. جالب است بدانید که بیش از 50% لوازم آرایشی نظیر کرم پودر،رژ لب..... موجود در بازار تقلبی هستند. علت اصلی مصرف گسترده لوازم آرایشی تقلبی ارزانی آن ها است.

از جمله عوارض عمده استفاده از لوازم آرایشی:

حساسیت شایع ترین عارضه:

 احساس سوزن سوزن شدن شایع ترین شکایات مصرف کنندگان است.

عطر سردسته حساسیتزاهاست: عطرها و مواد خوشبو کننده شایع ترین علت ایجاد حسا سیت پوستی در مواد آرایشی است و می تواند باعث سرخی و جوش های زیر پوستی شود.عطر و ادکلن باعث حساس شدن پوست به نور آفتاب نیز می شود،توصیه می شود که عطر و ادکلن فقط به لباس و موهای صورت استفاده شود و مستقیماً برای پوست استفاده نشود.

کچلی برای همیشه:

ریزش مو در اثر رنگ های غیر مجاز تبدیل به پدیده ایی رایج شده است. در برخی موارد فرد استفاده کننده رنگ موی غیرمجاز به سبب مصرف این مواد پیاز موی سرش سوخته و سبب طاسی غیرقابل برگشت شده توصیه می شود قبل از استفاده از هر رنگ مویی حتماً تست پوستی انجام شود.

 

 

 

 

آکنه:

استفاده از لوازم آرایش غیرمجاز با تحریک بیش از حد غدد چربی روی پوست همراه است. خصوصاً در افرادی که پوست حساسی دارند،این عوارض با شدت بیشتری نمایان شده و تا مدت زمان طولانی باقی می ماند.

آفلاتوکسین:

آفلاتوکسینB یکی از شایع ترین نوع موجود و یکی از قوی ترین سرطان زاها است که منجر به صدمات حاد کبدی می شود.آزمایشات انجام شده بر روی مواد آرایش غیرمجاز نشان دادکه میزان این ماده سمی در آن ها بسیار بالا تر از حد مجاز است. این ماده به راحتی از طریق پوست جذب می شود.

به نکات زیر جهت خرید  کالاهای خود توجه شود:

-  دارا بودن برچسب فارسی شامل مشخصات شرکت سازنده و وارد کننده

-  شماره سریال 12 رقمی

 -  دارا بودن برچسب هالوگرام از جمله مشخصات لوازم آرایشی و بهداشتی

-  فرآورده‌ها و لوازم آرایشی و بهداشتی را حتما از مراکز عرضه‌کننده مجاز، خریداری و به نصب برچسب اصالت کالا توجه کنند.

-  افراد هرگز به مراکز و مکان‌هایی که لوازم آرایشی را با قیمت پایین یا به صورت فله‌ای عرضه می‌کنند مراجع نکنند.

 قبل از اینکه نگران شوید، یادتان باشد تعدا کمی از افراد از مواد آرایشی دچار ناراحتی و مشکلات سلامتی شده اند چون بیشتر مردم خیلی زود متوجه می شوند که برخی محصولات با پوست آنها سازگاری ندارد. خرید مواد آرایشی ساده تر، که باعث می شود پولمان را برای تبلیغات دروغین محصولات گران دور نریزیم.

 

 

            لیلا ویسی کارشناس اداره بازرسی دانشگاه

 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.