مقالات

دیابت

 ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
دیابت چیست ؟

- دیابت از جمله بیماریهای متابولیکی بوده و یک اختلال چند عاملی است که با افزایش مزمن قند خون مشخص می شود و ناشی از اختلال ترشح و یا عمل انسولین و یا هر دوی آنهاست. افزایش مزمن قند خون موجب تخریب، اختلال عمل و نارسائی ارگان های مختلف به ویژه چشم ها، کلیه ها ،اعصاب ،قلب و عروق خونی می شود.

علائم دیابت: پرنوشی- پرادراری- پرخوری- کاهش وزن شدید (بخصوص در نوع اول )- تاخیر در بهبودی زخمها تاری دید.

ü    شروع علائم دیابت نوع 1 به طور ناگهانی است در حالیکه در نوع 2 علائم به تدریج ظاهر می شود.

دیابت و انواع آن

o      دیابت نوع اول

o      دیابت نوع دوم

o      دیابت بارداری

o      انواع اختصاصی دیابت

دیابت نوع اول: انسولین در لوزالمعده ساخته و ترشح نمی شود. بنابراین افراد مبتلا باید تحت درمان انسولین قرار بگیرند. حدود 10 تا 15 % از بیماران دیابتی مبتلا به نوع یک هستند و در کودکان و نوجوانان دیده می شود

دیابت نوع دوم: انسولین به میزان کم تولید می شود و یا اینکه سلولها نمی توانند به درستی از انسولین ترشح شده استفاده کنند. این نوع بیماری بیشتر در افراد بالای 30 سال دیده می شود.

افراد در معرض خطر:

تمام زنان و مردان بالای 30 سال که حداقل یکی از مشخصات زیر را داشته باشند در معرض خطر ابتلا به دیابت هستند:

1- افرادی که اضافه وزن دارند و یا چاق هستند (طبق نوموگرام BMI )

2- افرادی که پدر ،مادر ،خواهر و یا برادر آنها سابقه ابتلا به دیابت دارند.

3-  افرادی که فشار خون ماکزیمم (یا حداکثر) مساوی یا بیشتر از mmHg 140 و  فشارخون مینیمم(یا حداقل) مساوی یا بیشتر از mmHg 90 دارند.

4-  زنانی که سابقه 2 بار یا بیشتر سقط خودبخودی (بدون علت مشخص) و یا سابقه مرده زایی و یا سابقه به دنیا آوردن نوزاد با وزن بیش از 4 کیلوگرم دارند.

5-  زنانی که در یکی از بارداریهای قبلی خود سابقه دیابت حاملگی دارند.

6-  زنان باردار (در هرگروه سنی)

دیابت بارداری

      گروه هدف: همه زنان باردار

      زمان غربالگری: هفته 24 تا 28 بارداری

      آزمون غربالگری: OGTT با 75 گرم گلوکز

      معیارهای غربالگری:

      قند ناشتا: بیشتر و یا مساوی 92 mg/dl

      1 ساعت بعد: بیشتر و یا مساوی 180 mg/dl

      2 ساعت بعد: بیشتر و یا مساوی 153 mg/dl 

عوارض دیابت

1- عوارض زودرس(حاد): در این موارد قند خون بیمار به شدت پایین آمده یا بالا می رود که در هر دو حالت باید بیمار را بلافاصله به پزشک ارجاع دهید.

2- عوارض دیررس(مزمن):

این عوارض بعد از چند سال اتفاق می افتد و شامل : مشکلات چشمی ،ناراحتیهای کلیه، ناراحتیهای قلبی، بی حسی و گزگز کردن دستها و پاها و نیز دیر بهبود یافتن زخمها- بخصوص در پاها که حتی در صورت عدم مراقبت ممکن است به قطع عضو منجر شود- هستند. این مشکلات در صورت عدم درمان به نابینایی، دیالیز یا پیوند کلیه ، سکته های قلبی و مغزی ، قطع عضو و در نهایت به مرگ منجر می شوند.

انسولین-دارو خوراکی))درمان

قرص های خوراکی فقط در دیابتی های نوع ۲ که قند خونشان با رژیم غذایی و فعالیت بدنی کنترل نشده است، مورد استفاده قرار می گیرند. بهترین نتیجه درمانی از مصرف قرص های خوراکی پایین آورنده قند خون تنها هنگام انجام همزمان فعالیت بدنی منظم ،رعایت برنامه غذایی صحیح و در صورت لزوم کاهش وزن به دست می آید.

مصرف قرص های خوراکی به معنی ترک انجام فعالیت بدنی منظم و عدم رعایت برنامه غذایی صحیح نیست چرا که در این صورت ،استفاده از این قرص ها به تنهایی کمک کننده نخواهد بود. با مصرف منظم قرص های تجویز شده توسط پزشک و رعایت رژیم غذایی صحیح و ورزش منظم، غلظت قند خون را در حد طبیعی نگه دارید و از پیدایش عوارض افزایش قند خون جلوگیری کنید.


 

کاهش وزن چه کمکی خواهد کرد؟

چاقی یک عامل تقریباٌ مشترک بین افراد دیابتی نوع ۲ است. چاقی باعث مقاومت سلول ها نسبت به انسولین می شود و در نتیجه بدن در تحمل مواد قندی دچار اختلال می گردد. پس با کاهش وزن و رساندن آن به حد طبیعی ،باعث کنترل بهتر قند خون شوید.

دیابت شایع ترین علت نابینایی

چاقی مهمترین علت دیابت

سالانه بیش ازیک میلیون پا بدلیل عوارض دیابت قطع می شود.

 

ی مهمترین علت دیابت 

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.