مقالات

راهکارهای کاهش استرس

 ۱۳۹۷/۰۴/۲۴

۹ روش موثر برای کاهش استرس در محیط کار


۱- با کارهای عملی شروع کنید مثلا یک ماساژور بدن یا توپ‌ ضد استرس به دفتر کار بیاورید، آن را جلوی چشم بگذارید و وقتی متوجه شدید که برخی همکارانتان به استراحت نیاز دارند، آن‌ها را تشویق کنید از این وسایل استفاده کنند. این کار باعث می‌شود گفت‌وگویی میان شما شکل بگیرد و فضای شوخی و خنده در دفتر ایجاد شود. در این صورت، فضا سبک می‌شود و اعضای تیم به هم نزدیک‌تر می‌شوند. بکارگیری شیوه‌های عملی هم باعث می‌شود افراد به صورت موقت ذهن خود را از چالش‌ها دور کنند و هم حس همکاری میان آن‌ها افزایش یابد
۲-یک تخته تاثیرگذار درست کنید

 هر کسی دوست دارد مورد تایید قرار بگیرد. در دفتر کارتان فضایی را که می‌توانید تخته‌ای قرار دهید و یادداشت‌هایی را روی آن بچسبانید مشخص کنید. این یادداشت‌ها می‌تواند کارهای کوچکی که همکارانتان برای شما انجام داده‌اند، اتفاقات جالب و خنده‌داری که در دفتر رخ داده، نامه‌های تشکری که از مشتری دریافت کرده‌اید یا حتی کاریکاتورهای جالبی که در اینترنت پیدا کرد‌ه‌اید را در بر بگیرد. صدای خنده دیگران و اینکه آن‌ها شما را از روی این یادداشت‌ها بشناسند، نه تنها استرس را کاهش می‌دهد، بلکه آن تخته روش تاثیرگذاری برای دور هم جمع کردن افراد است
۳-راه بروید

به جز مزیت‌هایی که انجام یک کار عملی دارد، راه رفتن تاثیر زیادی در کاهش استرس دارد. برخی شرکت‌ها، مانند فیس‌بوک در فضای کاری خود تردمیل گذاشته‌اند تا کارمندان بتوانند هنگام جلسات تلفنی روی آن راه بروند. حتی وقتی در خانه کار می‌کنید و گاهی جلساتی به صورت ویدئو کنفرانس پیش می‌آید، اگر از تردمیل استفاده کنید متوجه می‌شوید که انرژی شما افزایش می‌یابد و می‌توانید در بحث‌هایی که نیاز به همفکری دارد، بهتر فکر کنید
اکنون به این فکر می‌کنید که در دفتر کار شما تردمیل وجود ندارد؟ مشکلی نیست. با همکارانتان قرار بگذارید که جلسه‌ای را در حال پیاده‌روی برگزار کنید. به جای اینکه در یک اتاق کنفرانس یا کافه بنشینید، از آن‌ها بخواهید در حین گفت‌وگو گردشی در اطراف ساختمان اداره داشته باشید. به علاوه، هوای تازه ذهن شما را پاک می‌کند و باعث افزایش انرژی در طول روز می‌شود. همچنین سپری کردن زمان بیشتر با همکاران به صورت رو در رو منجر به ایجاد ایده‌های خلاقانه‌تری می‌شود.

وقتی لبخند می‌زنید یا می‌خندید، نه تنها بار ذهنی شما سبک می‌شود، بلکه تغییرات جسمی مثبتی در بدن شما به وجود می‌آید.

این کار لزوما نباید در جلسات کاری صورت بگیرد. به طول کلی اثبات شده که ارتباطات اجتماعی استرس را تسکین می‌دهد، چون ذهن شما را موقتا از کار دور می‌کند
۴- تغذیه مناسب داشته باشید

خوردن وعده‌های غذایی متعدد اما کم حجم، علاوه بر اینکه قند خون شما را تنظیم می‌کند، انرژی خوبی به شما می‌دهد و باعث می‌شود تمرکزتان بالا رود
۵- هیچ‌گاه دیر نکنید

عادت کنید که هر کاری را زود انجام دهید. اگر روزتان را به این خاطر که دیرتان شده و به جلسه نمی‌رسید با دویدن به سوی محل کار شروع کنید، در واقع قبل از اینکه روز کاری شروع شود، به خود استرس وارد کرده‌اید. این عجله کردن باعث می‌شود ضربان قلب شما بالا رود و این احساس را داشته باشید که یک چیز اشتباه تا آخر روز بر کارهای شما اثر می‌گذارد و در نتیجه بهره‌وری شما پایین می‌آید.

۶- لبخند بزنید

وقتی لبخند می‌زنید یا می‌خندید، نه تنها بار ذهنی شما سبک می‌شود، بلکه تغییرات جسمی مثبتی در بدن شما به وجود می‌آید. لبخند زدن باعث می‌شود اطرافیان شما نیز احساس راحتی بیشتری داشته باشند. به علاوه، هر کسی دوست دارد با افرادی سر و کار داشته باشد که مثبت هستند و لبخند زدن را به اخم کردن مداوم ترجیح می‌دهند. اگر به طور خاص، روز سختی را شروع کرده‌اید، سعی کنید نکته‌ها و جوک‌های خنده‌دار پیدا کنید و بخوانید، به تخته تاثیرگذارتان نگاه کنید و یا در زمان‌های استراحت و نهار کنار دوستان بامزه بنشینید. این کار‌ها باعث می‌شود هر چالشی را با شوخی پشت سر بگذارید و در این صورت نه تنها انجام وظایفتان آسان‌تر می‌شود، بلکه برای همکاران هم فرد قابل تحملی خواهید بود

۷- استراحت‌های منظمی داشته باشید

درست است که استراحت کردن در هر ۹۰ دقیقه ممکن است مغایر با بهره‌وری به نظر برسد، اما در فضایی که ارتباطات مداوم وجود دارد، چند بار استراحت کردن در طول روز بیش از هر چیز دیگری اهمیت دارد. تحقیقات جدید نشان می‌دهد وقفه‌های کوتاه در حین کار می‌تواند تمرکز و بهره‌وری را به میزان قابل توجهی بالا ببردسعی کنید وقت نهار کار را کنار بگذارید و از این زمان برای ارتباط برقرار کردن با دیگران استفاده کنید. نهار را با گروه‌هایی صرف کنید که شناخت زیادی از آن‌ها ندارید. ایجاد چنین ارتباطی باعث می‌شود شبکه‌ ارزشمندتری در پروژه‌های فعلی خود و نیز اقدامات کاری آینده داشته باشید

۸- نفس عمیق بکشید

نفس عمیق باعث می‌شود تنش‌‌ها و سموم از بدن دور شوند، ذهن و بدن آرام بگیرد و سیستم ایمنی تقویت شود. نفس کشیدن درست سیستم عصبی شما را تقویت می‌کند و بسیاری مزیت‌های دیگر دارد که امکان نام بردن همه آن‌ها در اینجا وجود ندارد. زمانی را برای توقف کار و نفس کشیدن در نظر بگیرید

۹-وسواس کمال‌گرا بودن را کنار بگذارید

در پایان باید گفت همه چیز به خودآگاهی و هوش احساسی بستگی دارد. با شناخت عوامل استرس‌زا و مدیریت آن عواملی که قابل کنترل هستند و وسواس نداشتن روی عواملی که نمی‌توانید آن‌ها را کنترل کنید، امکان ایجاد تعادل در زندگی شما ایجاد می‌شود. در نتیجه می‌توانید فردی شاد‌تر و سالم‌تر باشید

                                 

                                                                    مژگان مساعدی-کارشناس ارشد مدیریت بازرگانی

برای نظر دادن ابتدا باید به سیستم وارد شوید. برای ورود به سیستم روی کلید زیر کلیک کنید.