اخبار

شعار هفته ملی تغذیه با شیر مادر : "هزار روز طلایی : مهر مادر، شیر مادر "

شعار هفته ملی تغذیه با شیر مادر : "هزار روز طلایی : مهر مادر، شیر مادر "
با عنایت به هفته جهانی شیر مادر ( 7-1 آگوست) و شعار جهانی سال 2016 ، " تغذیه با شیرمادر، کلید توسعه پایدار" برحسب تصمیم کمیته کشوری شیر مادر و مرتبط با شعار جهانی، شعار هفته ملی تغذیه با شیر مادر "1000 روز طلایــی: مهر مــادر ، شیر مــادر" اعلام گردید.

     هفته جهانی تغذیه با شیر مادر (10 تا 16 مرداد ماه 1395 برابر با 7-1 آگوست میلادی 2016) می باشد.

     همه ساله اول آگوست که بنام روز جهانی شیر مادر نامگذاری شده، در کشورهای مختلف جهان گرامی داشته می شود. هدف از نامگذاری این روز تشویق مادران به تغذیه فرزندان خود از این موهبت الهی است. "آن ونمن" مدیر اجرایی یونیسف: «هفته جهانی تغذیه با شیر مادر همچنین به ما فرصتی می دهد تا خانواده ها و مردم را از مزایای تغذیه زود هنگام و انحصاری با شیر مادر آگاه کنیم و یونیسف به حمایت، ترویج و پشتیبانی از تغذیه با شیر مادر متعهد است».

     سال هاست که نقش اساسی تغذیه با شیر مادر در رشد و سلامت کودکان و همچنین سلامت مادران شناخته شده است و به تنهایی درشش ماه اول تولد برای شیرخوار کافی است و در شش ماه دوم تولد انرژی لازم پنجاه درصد از شیر مادر و پنجاه درصد از تغذیه تکمیلی تامین می شود. آموزش به مادران هنر است که به مادران گفته شود همه مادران قادر به شیر دادن هستند و باید این باور به مادران تفهیم گردد. از طرف دیگر حمایت جامعه از زنان و حمایت خانواده از مادران اهمیت ویژه دارد. نکته مهم دیگر آموزش کارکنان بیمارستان ها و مراکز درمانی است که بتوانند پاسخ گوی مادران به گونه صحیح باشند چون اگر ناآگاهانه به سوال مادری پاسخ داده شود بدآموزی مصیبت وار خواهد بود در دو تا سه هفته اول تولد مهمترین زمان سوال برانگیز مادران خواهد بود .

​     با عنایت به  هفته جهانی شیر مادر ( 7-1 آگوست) و شعار جهانی سال 2016 ، " تغذیه با شیرمادر، کلید توسعه پایدار"، برحسب تصمیم کمیته کشوری شیر مادر و مرتبط با شعار جهانی، شعار ملی به شرح زیر انتخاب و اعلام گردید:

"1000 روز طلایــی: مهر مــادر ، شیر مــادر"

      لازم به ذکر است که نقطه شروع طلایی برای سالم زیستن 1000 روز اول زندگی یعنی از شروع بارداری تا پایان 2 سالگی (270 روز بارداری و 730 روز اول عمر) است. دوره ای که بیشترین که کودکان بیشترین تحریک پذیری را از محرک های محیط اطراف خود دارند که آن ها را در بزرگسالی در معرض بیماری های مربوط به چاقی مفرط، دیابت یا فشار خون بالا قرار می دهد. تغذیه 1000 روز اول سرنوشت ساز است که به طور مستقیم روی سلامتی در بزرگسالی و پیری تاثیر خواهد گذاشت و برای پیشگیری از مشکلات آینده ضروری است. 

     چند نکته ضروری در حوزه رشد حائز اهمیت است از جمله : تکامل در دوران کودکی که این تکامل هم به کودک و هم به مادر باز میگردد. تکامل دوران کودکی در رشد یک کودک تاثیر بسیار زیادی دارد. با اهتمام ویژه به این دوران یعنی از دوره لقاح تا پایان دو سالگی که 1000 روز طلایی نام دارد، می توان خیلی از مسائلی که در آینده کودک را درگیر می کند از میان برداشت. 60 درصد رشد مغز تا پایان یکسالگی و 70 درصد آن تا دو سالگی انجام می شود و به ترتیب 80% رشد مغز تا سن سه سالگی و 98 تا 100 درصد رشد مغز تا پایان هشت سالگی می باشد و این نشان دهنده اهمیت دوران طلایی است.


۱۲ اَمرداد ۱۳۹۵ ۱۰:۴۵

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید