اخبار

دوره ضیافت اندیشه اساتید با موضوع روشنفکری دینی با حضور جمعی از اعضا هیئت علمی دانشگاه در سالن جلسات نهاد برگزار شد

دوره ضیافت اندیشه اساتید با موضوع روشنفکری دینی با حضور جمعی از اعضا هیئت علمی دانشگاه در سالن جلسات نهاد برگزار شد
دوره ضیافت اندیشه اساتید با موضوع روشنفکری دینی با حضور جمعی از اعضا هیئت علمی دانشگاه با سخنرانی دکتر ابوالفضل روحی ( عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ) به مدت سه روز در مورخ 15 لغایت 17 دی ماه در سالن جلسات نهاد دانشکاه علوم پزشکی با هدف تبیین اندیشه های روشنفکری در زمینه دین برگزار شد.

 

 

 دوره ضیافت اندیشه اساتید با موضوع روشنفکری دینی با حضور جمعی از اعضا هیئت علمی دانشگاه با سخنرانی دکتر ابوالفضل روحی ( عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی ) به مدت سه روز در مورخ 15 لغایت 17 دی ماه در سالن جلسات نهاد دانشکاه علوم پزشکی با هدف تبیین اندیشه های روشنفکری در زمینه دین برگزار شد.

دکتر روحی در ابتدای جلسه پس از ابراز تاسف برای در گذشت  شهید سپهبد قاسم سلیمانی ،به بررسی تعاریف دینی از دید حضار جلسه و تعاریف دینی از دید کتب مختلف پرداختند.و این دو را با یکدیگر مقایسه نمودند.و نیز نگرش های مربوط به موضوع و تعاریف دین را عنوان کردند.که چکیده مختصری از آن را در ادامه خواهید دید.

ایشان در بخش نگرش ها ، دین را به دو قسمت سنتی و مدرن تقسیم بندی کردند ، و در ادامه هریک از این بخش ها را به مراتب جلسه به تفکیک مورد بحث مفصل قرار دادند.

دکتر روحی در مجموعه جلسات این نشست متذکر شدند، که برخی از رفتار ها در اسلام و دین وجود نداشته ، اما اسلام در مواجه با آنها قرار گرفته است.و به عنوان مثالی در این زمینه به مساله برده داری اشاره نموده ، و عنوان کردند که در اسلام برده داری و جود نداشته است.اما اسلام در جایی به وجود آمده که در آنجا برده داری رواج داشته است.و به مرور اسلام با تلاش ها و برنامه های متعددی توانسته است این مسئله را کمرنگ کند.

در تقسیم بندی دیگری دکتر روحی روشنفکران را به دو دسته مثبت و منفی تقسیم بندی کردند. و عنوان کردند که روشنفکران مثبت ممکن است ، طرافدار دین باشند و یا ممکن است طرفدار دین نباشند ، اما روشنفکران منفی عمدتا کسانی هستند که از لحاظ علمی روشنفکر نیستند.و فقط خود را روشنفکر عنوان میکنند ، و به تحریف در این زمینه مشغول شده اند.

و همچنین در مباحث خود در زمینه روشنفکری عنوان کردند ، افرادی که روحیه دین ستیزی دارند عمدتا افرادی هستند که باورهای خود را اصولی و پایدار بنا نکرده اند. و در بخش دیگری ایشان به بررسی اندیشه ها و آراء برخی از روشنفکران غربی پرداختند.

پایان/

 

1

۲۹ دی ۱۳۹۸ ۱۰:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید