اخبار

17مهرماه؛ روز جهانی تخم‌مرغ

17مهرماه؛ روز جهانی تخم‌مرغ
9 اکتبر مصادف با 17 مهرماه از سوی کمیسیون بین‌المللی تخم‌مرغ به عنوان روز جهانی تخم‌مرغ نام‌گذاری شده و امسال نیز از این روز با شعار «هر انسان سالم، یک تخم‌مرغ در روز» یاد می‌شود،
این کمیسیون که ایران نیز عضو آن است، متشکل از 58 کشور است که این کشورها 85 درصد تولید جهانی تخم‌مرغ را برعهده دارند.

 

 ​

علی جعفری نژاد کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صحنه  به مناسبت روز جهانی تخم‌مرغ گفت: تخم مرغ غذایی مغذی است که در گروه غذایی گوشت قرار دارد که منبع غنی  از پروتیئن، اسیدهای چرب غیر اشباع، ویتامین های A,E,K,B,D و مواد معدنی همچون فسفر است .

وی افزود :یک تخم مرغ درشت تقریباً حاوی 70 کیلو کالری انرژی است و می تواند تامین کننده بخشی از انرژی مورد نیاز روزانه افراد در همه گروههای سنی و جنسی باشد.

این کارشناس تغذیه گفت برخی از خواص غذایی  تخم مرغ عبارتند از :محتوای بسیار غنی از پروتئین (در سفیده تخم مرغ) است ،غنی از انواع ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدانهاست ،حاوی اسیدهای چرب ضروری غیر اشباع مورد نیاز بدن در ساختمان سلولی است ، وجود لوتئین(بتا کاروتن ها) در زرده: محافظ چشم ها در برابر اکسیداسیون، کاهش بالقوه خطر سرطانهای کولون،سینه، ریه و پوست، تقویت بینایی ، وجود لوتئین در تقویت حافظه و قوای مغزی موثر می باشد و  یکی از قلیل منابع ویتامین است که به جذب کلسیم در بدن کمک می کند.

جعفری نژاد با اشاره به اینکه تخم‌مرغ نیمرو سبب به خطر افتادن سلامت افراد می‌شود گفت: تخم مرغ بهتر است به صورت پخته شده یا آب پز استفاده شود.
   وی تاکید کرد: بیماران قلبی و عروقی که میزان کلسترول خونشان بالاست، از مصرف این ماده غذایی خودداری کنند. 

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صحنه ضمن توصیه به افراد سالم برای دریافت حداقل 300 میلی‌گرم کلسترول در روز، افزود: برای استفاده از این ماده پروتئینی مناسب می‌توان مقدار مصرف گوشت قرمز را کاهش داد و این ماده غذایی را در وعده‌های غذایی گنجاند.

وی در پایان  راه‌های شناسایی تخم‌مرغ سالم را اینگونه عنوان نمود:  پوسته‌ی تخم‌مرغ سالم باید تمیز، بدون ترک و عاری از هرگونه آلودگی و محتویات آن نیز فاقد بوی تعفن باشد. همچنین ترجیحا باید تخم‌مرغ را از فروشگاه‌هایی که این محصول را در یخچال نگهداری می‌کنند، خریداری کرد.
تخم‌مرغ تازه، سفیده‌ای ابری و غیرشفاف دارد و زرده‌ی آن کاملا گرد و در مرکز تخم‌مرغ قرار گرفته است اما تخم‌مرغ کهنه سفیده شفاف رنگی دارد و پوسته‌ی خارجی آن کدر و بدرنگ است

 
تخم مرغ

گفتنی است روز جهانی تخم‌مرغ به منظور ترویج تخم‌مرغ سالم بهداشتی در کشور با همکاری وزارتخانه های بهداشت و درمان ، جهاد کشاورزی، آموزش و پرورش و سازمان دامپزشکی  در 17 مهرماه برگزار می‌شود.

     

           

۱۸ مهر ۱۳۹۴ ۰۹:۱۰

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید