اخبار

آنفلونزا ،راههای انتقال و پیشگیری

آنفلونزا ،راههای انتقال و پیشگیری
اگر چه گاهی اوقات اکثر مردم یک سرماخوردگی شدید را با آنفلوانزا اشتباه می‌گیرند اما در واقع انفلوانزا بسیار شدیدتر از سرماخوردگی می‌باشد. انفلوانزا غالبا سبب ضعف و ناخوشی کامل در فرد می‌گردد اما پس از ۲ تا ۷ روز حال شخص بهبود می‌یابد. با این وجود این بیماری را باید بویژه نزد سالخوردگان و افراد مبتلا به ناراحتی‌های مزمن ،‌جدی تلقی کرد.انفلوانزا یک بیماری شدیدا واگیردار است که از شخصی به شخص دیگر توسط سرفه یا عطسه منتقل می‌گردد. علائم بیماری ۱ تا ۴ روز پس از ورود ویروس به بدن تظاهر می‌یابد. برای مقابله با انفلوانزا معمولا راه‌های ساده‌ای وجود دارد نوشیدن مایعات به مقدار زیاد، استراحت و تغذیه خوب بسیار موثر است.

یداله محمدی در گفت وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان صحنه  گفت  : بیماری آنفلوآنزا با سرماخوردگی شباهت‌هایی دارد، ولی عوارض ناشی از آنفلوآنزا حاد‌تر است و بروز تب ناگهانی و بالا از علائم مشخصه ابتلا به آن است. البته درد بدن، رخوت و سستی، تب بالا، گلو درد، سرفه و گاهی عطسه نیز از عوارض دیگر آنفلوآنزاست که در برخی مبتلایان دیده می‌شود.

این کارشناس بهداشت عمومی با تاکید بر این که آنفلوآنزا هم مثل  سرماخوردگی  طی دوره استراحت چند روزه بهبود می‌یابد، می‌افزاید: ابتلا به این بیماری در افراد بالای 50 سال و کسانی که به بیماری‌های مزمن قلبی، کلیوی و ریوی مبتلا یا دچار بیماری‌های زمینه‌ای هستند ممکن است با عوارض خطرناکی از جمله سینه پهلو یا حمله‌های قلبی همراه باشد.

وی افزود : شکی وجود ندارد رعایت بهداشت فردی و اجتماعی از جمله دست ندادن با فردی که دچار علائم عفونت‌های  ویروسی و  تنفسی است، شست‌و‌شوی مکرر دست، نبوسیدن و در آغوش نگرفتن بیماری که علائمی شبیه سرماخوردگی دارد از اصول اولیه و مهم پیشگیری از آنفلوآنزاست.با     این حال، تزریق واکسن آنفلوآنزا در کنار رعایت نکات بهداشت فردی و اجتماعی بویژه در گروه‌های آسیب‌پذیر برای پیشگیری از این بیماری توصیه می‌شود.

محمدی گفت :از آنجائی که تزریق واکسن آنفلوآنزا باید با تجویز پزشک و براساس شرایط جسمانی فرد باشد لذا از تزریق خودسرانه آن باید پرهیز گردد بنابراین طبق دستور العمل وزارت بهداشت ودرمان اولویت تزریق واکسن آنفلوانزا در افراد بالای 50 سال ،مبتلایان به بیماری‌های مزمن ریوی (مانند آسم)، قلبی، کلیوی، نقص ایمنی و دیابت ،کودکانی که به مدت طولانی تحت درمان با آسپرین بوده‌اند، پرسنل بهداشتی درمانی، زنان باردار در سه ماهه دوم یا سوم که بارداری آنها در فصل شیوع آنفلوآنزا می‌باشد،افرادی که در آسایشگاه سالمندان و در مکان‌هایی که به مدت طولانی اقامت دارند ،کارمندان خانه‌های سالمندان و مراکز مراقبت‌های طولانی مدت که در تماس با بیماران یا افراد مقیم هستند می باشد .

این کارشناس مرکز بهداشت شهرستان صحنه تاکید کرد واکسن خریداری شده از داروخانه باید بلافاصله داخل محفظه‌ای که با یخ پر شده است قرار بگیرد. بعلاوه باید تاریخ واکسن مربوط به امسال باشد ( تاریخ تولید آن 2015 باشد ) چرا که واکسن‌های هر سال با بهره‌گیری از ویروس‌های شایعی که طی سال گذشته به شیوع آنفلوآنزا منجر شده‌اند، تولید می‌شود‌ لذا توجه داشته باشید تزریق واکسن در یک‌سال به منظور پیشگیری از این بیماری در سال‌های آتی نیست.

 محمدی  در پایان گفت : واکسن انفلوانزا کاملا بی‌خطر می‌باشد. اما در افرادی که حساسیت به پروتئین‌های تخم‌مرغ دارند می‌تواند حساسیت ایجاد نماید. فردی که می‌داند به تخم مرغ آلرژی دارد،‌ نباید این واکسن را تزریق کند در ضمن گاهی اوقات محل تزریق دردناک می‌شود و گاهی عارضه شبیه انفلوانزای خفیف،‌۱۲ ساعت پس از تزریق شروع می‌شود و تا ۴۸ ساعت به طول می‌انجامد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

۳۰ مهر ۱۳۹۴ ۱۲:۱۹

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید