اخبار

افزایش خطر ابتلا به دیابت با تجویز غیرضروری پنی‌سیلین

افزایش خطر ابتلا به دیابت با تجویز غیرضروری پنی‌سیلین
پنی‌سیلین، اسم یک گروه دارویی است و نام یک داروی خاص نیست. ما فرآورده‌های متعددی داریم که در خانواده پنی‌سیلین قرار می‌گیرند و اسامی متفاوتی مانند پنی‌سیلین G، پنی‌سیلین 3-3-6، پنی‌سیلین یک میلیون و دویست و.... دارند.

خانواده پنی‌سیلین نیز یک گروه دارویی از خانواده آنتی‌بیوتیک‌ها هستند و جزو داروهای مهم محسوب می‌شوند. این آنتی‌بیوتیک‌ها از خانواده قارچ‌ها تولید می‌شوند و عمدتا علیه میکروب‌های گرم مثبت عمل می‌کنند.

  
دکتر نوری
دکتر غلامعلی نوری در گفت وگو با روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان صحنه  گفت : پژوهش های صورت گرفته توسط محققان آمریکایی نشان می‌دهد،  تجویز غیرضروری آنتی‌بیوتیک‌ها بویژه پنی‌سیلین، خطر ابتلا به دیابت را تا 23 درصد افزایش می‌دهد.

این پزشک عمومی افزود :محققان دانشگاه پنسیلوانیا نسخه‌های تجویزی برای 200 هزار انگلیسی را قبل از ابتلا به دیابت بررسی کرده و دریافتند، مصرف دو دوره آنتی‌بیوتیک به ویژه پنی‌سیلین می‌تواند خطر دیابت نوع دو را افزایش دهد و با افزایش مصرف به دو الی پنج دوره، این خطر به ترتیب 8 تا 23 درصد افزایش پیدا می‌کند. این در حالی است که برای آنتی‌بیوتیک دیگری موسوم به کینولون که نسبت به پنی‌سیلین کمتر تجویز می‌شود، خطر ابتلا به دیابت در دو و پنج دوره مصرف، به ترتیب 15 تا 37 درصد افزایش پیدا می‌کند.

وی در پایان گفت : محققان هشدار دادند که آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند باکتری‌های معده را تغییر داده و متعاقباموجب بیماری شوند. 

 

گفتنی است نتایج این پژوهش در مجله Endocrinolog  منتشر شده است .

 

 

 

 

 

 

 


۶ آبان ۱۳۹۴ ۱۳:۲۶

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید