اخبار

پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر را از دو سالگی آغاز کنیم

پیشگیری از  بیماریهای غیر واگیر  را از دو سالگی آغاز کنیم
کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صحنه گفت : بیماری های قلبی عروقی یکی از عوامل اصلی مرگ در کشور است،که تغذیه و الگوی غذایی نامناسب بیشترین علت بروز اضافه وزن و چاقی، ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت نوع دو و برخی انواع سرطان ها است.

علی جعفری نژاد با اشاره به اینکه قند و ترکیبات حاوی قند کالری زیادی برای بدن تامین می کنند گفت : متاسفانه این مواد فاقد مواد مغذی لازم هستند،لذا باید سهم ناچیزی از انرژی دریافتی روزانه را تشکیل دهند.

این کارشناس تغذیه افزود : امروزه شاهد افزایش روز افزون مصرف قند و محصولات شیرین هستیم . به تدریج که ذائقه مردم به غذاهای شیرین عادت می کند

کارخانجات مواد غذایی نیز روزبه روز محصولات شیرین تری به بازار روانه می کنند. و این سیکل معیوب پیوسته در حال چرخش است.

جعفری نژاد عنوان کرد : عادت کردن ذائقه به مواد شیرین که به طور معمول از دوران کودکی شروع می شود، زمینه ساز بیماریهای غیر واگیر از قبیل افزایش

فشار خون،چربی خون،ایجاد بیماری قلبی عروقی و دیابت،افزایش شیوع سرطان،افزایش پوسیدگی دندان خواهد شد لذا پیشگیری از این یبماریها از 2 سالگی باید آغاز شود پس محدودیت مصرف قند و شکر، مواد قندی و شیرین در همه دوران های زندگی ضروری است .

وی  میزان سرانه مصرف شکر در دنیا را 25 گرم عنوان کرد و گفت : متاسفانه این میزان در کشور ما 66 گرم در روز است .

جعفری نژاد با اعلام اینکه بسیاری از مواد غذایی که مصرف می شوند دارای شکر افزوده هستندگفت : این نوع شکر برای افزایش طعم به محصولاتی که در کارخانه ها یا در خانه تولید می شوند، افزوده می شوند.

وی مهم ترین منابع دارای  شکر افزوده، را نوشابه های گازدار،ماءالشعیر، آب میوه های صنعتی، شیر و ماست با طعم میوه ، شیر کاکائو، شیر شکلات،بستنی،

انواع کیک و شیرینی و شکلات ها عنوان کرد و گفت : درحقیقت شکر افزوده به عنوان عامل اصلی در بروز مشکلات سلامت معرفی شده است بنابراین برای

پیشگیری از اضافه وزن وچاقی، کل قند و شکر مصرفی در برنامه غذایی روزانه باید کمتر از 6 قاشق چایخوری باشد که این مقدار شامل قند پنهان در مواد خوراکی مثل عسل،مربا، بستنی، نوشابه و آب میوه، شیرینی و شکلات هم می شود.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صحنه در پایان راهکارهای کاهش مصرف قند و شکر را اینگونه برشمرد :

 مصرف قند و شکر را همراه با چای و قهوه به حداقل برسانید. در صورتی که قهو ه های فوری مصرف می کنید انواع بدون شکر را انتخاب نمایید.

هنگام پخت کیک و شیرینی، میزان شکر اضافه شده را به نصف کاهش دهید.

به جای مصرف کیک های خیلی شیرین از کیک های تهیه شده از غلات کامل یا نان شیرینی هایی که قند بسیار کمتری در آن ها به کار رفته است استفاده کنید.

به منظور طعم دار کردن مواد غذایی از ادویه هایی مانند دارچین و زنجبیل استفاده کنید.

مواد غذایی شیرین که در مناسبت های مذهبی توزیع می شود مثل شله زرد، حلیم، حلوا و شیر برنج را با حداقل مقدار شکر تهیه کنید.

در هنگام خرید مواد غذایی، برچسب آن ها را از نظر مقدار قند افزوده شده مقایسه کنید و محصولاتی که حاوی کمترین مقدار قند افزوده هستند را انتخاب کنید.

 


۶ دی ۱۳۹۴ ۱۱:۴۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید