اخبار

کارشناس مسئول پیشگیری و مبارزه با بیماری :کمیته سوئیچ واکسن پولیو خوراکی 3 ظرفیتی به 2 ظرفیتی تشکیل شد

کارشناس مسئول  پیشگیری و مبارزه با بیماری :کمیته سوئیچ واکسن پولیو خوراکی 3 ظرفیتی به 2 ظرفیتی تشکیل شد
به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت ودرمان شهرستان صحنه ، کمیته شهرستانی سوئیچ واکسن سه ظرفیتی فلج اطفال به دو ظرفیتی ، با حضور دکتر هوشنگ بهاری سرپرست شبکه بهداشت ودرمان ، مهندس مسلم گلچهره رئیس مرکز بهداشت ،مسئول حراست شبکه ، کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماری ها و جمعی از کارشناس مسئولین و کارشناسان ستاد مرکز بهداشت صحنه در دفتر سرپرست شبکه برگزار شد.

در این جلسه کارشناس مسئول  پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت صحنه گفت : تاقبل از اجرای برنامه ریشه کنی فلج اطفال ، سالانه حدود  400/000نفر دچار فلج اطفال می شدند که  این تعداد به 416 مورد در سال 2013 ، 359 مورد در سال 2014 و 73 مورد در سال 2015کاهش یافته است. هم چنین ، تعداد کشورهای پولیوآندمیک از 125 کشور در سال 1988 به 3 کشور در سال 2012 رسیده است.

محمد محمدی گفت :سروتیپ 2 در سال 1999 ریشه کن شده و سروتیپ 3 در آستانه ریشه کنی است. در سال 2015 ، کشور نیجریه از فهرست کشورهای بومی پولیو خارج شد و در حال حاضر تنها دو کشور افغانستان و پاکستان بومی فلج اطفال هستند.

وی اظهار داشت  : به دلیل ریشه کنی تیپ 2 ویروس وحشی فلج اطفال ، کمیته جهانی ریشه کنی  فلج اطفال در راستای اجرای مرحله دوم از گام دوم  برنامه  نهایی ریشه کنی  فلج اطفال درجهان از( 17 آوریل تا اول می) سال   2016 کلیه کشورهای جهان که از واکسن خوراکی پولیو استفاده می کنند ( شامل 154 کشور ) می بایست روزی را به عنوان روز ملی سوئیچ  اعلام نمایند که این  روز در کشور ما 4 اردیبهشت سال 95 اعلام شده است ،لذا پس از این تاریخ همه واکسن ها ی پولیو خوراکی 3 ظرفیتی در کل کشور جمع آوری و امحا خواهد شد .

محمدی همچنین گفت : از تاریخ 4اردیبهشت استفاده از واکسن سه ظرفیتی فلج اطفال ممنوع بوده و واکسن دو ظرفیتی جانشین آن خواهد شد و طی دو هفته کلیه ویال های سه ظرفیتی موجود در سطح شهرستان جمع آوری و امحا خواهد شد.
کارشناس مسئول واحد پیشگیری و مبارزه با بیماریهای مرکز بهداشت صحنه افزود : کارشناسانی  با نام سوئیچ مانیتور وظیفه ارزشیابی برنامه سوئیچ واکسن در شهرستان و گزارش به کمیته کشوری را به عهده خواهد داشت.



ن  

ا 

ن

۲۳ فروردین ۱۳۹۵ ۱۲:۴۱

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید