اخبار

آمادگی شبکه بهداشت و درمان شهرستان صحنه برای مقابله با سویه های جدید کرونا

آمادگی شبکه بهداشت و درمان شهرستان صحنه برای مقابله با سویه های جدید کرونا
مدیریت شبکه بهداشت و درمان شهرستان صحنه با اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مواردی از سویه های جدید کرونا (زیر سویه های جدید امیکرون/ XBB و BQ.1) در کشور مشاهده شده است، از آمادگی مجموعه شبکه بهداشت و درمان شهرستان صحنه برای مواجهه با این سویه ها خبر داد.

به گزارش روابط عمومی شبکه بهداشت و درمان شهرستان صحنه، دکتر فریدون نوری خاطر نشان کرد کلیه خانه های بهداشت در روستاها و کلیه مراکز خدمات جامع سلامت در داخل شهرستان صحنه از آمادگی تزریق واکسن کرونا برخوردارند که از مردم شهرستان صحنه انتظار می رود نسبت به تکمیل واکسیناسیون در این مراکز اقدام نمایند.

دکتر نوری انجام نمونه گیری از موارد سرپایی در مرکز منتخب 16 ساعته واقع در میدان اول شهرک امام رضا (ع) و موارد بستری در بیمارستان دکتر معاون شهرستان صحنه و آموزش نکات بهداشتی در تمامی مراکز بهداشتی و درمانی به مراجعین را از دیگر اقدامات اجرایی در شبکه مذکور بیان نمود.  

وی با تاکید بر اینکه دریافت دوز یاآور واکسن در شرایط کنونی می‌تواند کمک بزرگی به افراد برای افزایش ایمنی در برابر سویه جدید باشد، افزود: مشارکت عمومی افراد جامعه در زمینه گسترش پوشش واکسیناسیون عمومی و به ویژه تکمیل چرخه واکسیناسیون، اکنون یک ضرورت و یک مسئولیت همگانی است.

دکتر نوری به افراد بالای ۱۸ سال که بیش از ۶ ماه از آخرین نوبت ترزیق واکسن آنان گذشته است، توصیه کرد یک نوبت دیگر تزریق واکسن را انجام دهند.

مدیر شبکه بهداشت و درمان شهرستان صحنه مهم‌ترین علت نگرانی نسبت به سویه امیکرون را قدرت بسیار بالای سرایت این سویه جدید اعلام کرد که موجب تشدید زنجیره‌های انتقال آن در سطح جامعه می‌شود و در این میان لازم است به نحو هوشیارانه و آگاهانه، بیش از همیشه به پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشیم.

دکتر فریدون نوری گفت: در سویه جدید نیز رعایت پروتکل‌های بهداشتی به ویژه استفاده از ماسک در تمام مواقع، حضور نیافتن در مکان‌های عمومی و ارتباط با دیگران، پرهیز از هرگونه مهمانی خانوادگی و دورهمی، ایجاد تهویه مناسب در محیط، شستشوی منظم دست‌ها و پرهیز از رفت و آمدهای غیرضروری، مهم‌ترین راهکارهای محافظتی و پیشگیرانه از بیماری هستند.

دکتر نوری افزود:  افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای یا ضعف سیستم ایمنی هستند و یا سالمندان، در صورت حضور در تجمعات، حتما از ماسک استفاده کنند. به همین منظور به مردم به ویژه افراد دارای بیماری زمینه‌ای توصیه می‌شود که نسبت به تزریق نوبت یادآور خود اقدام کنند و افرادی که تاکنون در تکمیل واکسیناسیون خود اقدامی نکرده‌اند از این فرصت برای تزریق واکسن کرونا استفاده کنند.

واکسیناسیون

 

علائم و نشانه های ابتلا زیر سویه های جدید امیکرون  BQ.1) و (XBB  چیست؟

 

 زیرسویه‌های جدید اومیکرون با نام‌های BQ.1 و XBB دارای علایم گوارشی مانند تهوع، استفراغ و دل درد است و افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف در معرض شدید ابتلا به آن قرار دارند. فرد مبتلا یکی از علائم گوارشی مانند تهوع، استفراغ، دل درد، آبریزش بینی، گلودرد و بدن درد را خواهد داشت، دوره نقاهت این بیماری نیز سه روز است اما توصیه به استراحت تا یک هفته شده است. به طور کلی علائم سویه های جدید به شرح ذیل می باشد:

  • در برخی موارد تهوع، اسهال و استفراغ
  • اختلال درحس بویایی و چشایی
  • خس خس و سنگینی سینه
  • احساس درد در ناحیه چشم و یا سردرد
  • بدن درد و گرفتگی عضلات
  •  تنگی نفس
  • احساس کلافگی
  • تب و لرز
  • دل درد
  • آبریزش بینی
  • گلودرد

۱۲ دی ۱۴۰۱ ۲۱:۰۲

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید