اخبار

عوامل موثر درسلامت قلب

عوامل موثر درسلامت قلب

heart.jpg]

عوامل موثر درسلامت قلب
 
بیماریهای قلبی یا بهتر بگوییم بیماریهای غیر واگیر که قبلا معضل کشورهای توسعه یافته بود ،اکنون در اغلب کشورهای جهان وکشورهای در حال توسعه نیز بطور فزاینده جان انسانها را میگیرد .
متاسفانه بخش قابل توجهی از بودجه های بهداشتی در این کشورها صرف درمانهای داروئی طولانی واستفاده از فناوری های پیشرفته برای درمان ویا انواع جراهی هائی می شود که تنها طبقات مرفه به آن دسترسی دارند ومحرومان یا با ناتوانی ومعلولیت ناشی از این بیماریها سالهای آخر عمررا طی میکنند ویا دچار مرگ زودرس می شوند، درحالی که بخش عمده این بیماریها قابل پیشگیری هستند.
بیشتر کارشناسان عوامل خطر اصلی بیماریهای غیر واگیر بخصوص بیماری های قلبی وعروقی رادرجهان مرتبط با تغذیه نادرست و فعالیت بدنی کمو بالا بودن فشار خون و کشیدن سیگار و کلسترول بالا می دانند.بدون شک علت عمده ابتلا به بیماریهای قلبی وعروقی شیوه نامناسب زندگی از جمله تغذیه نامناسب است.نکته مهم اینکه زمینه این بیماریها ازدوران کودکی دربدن شکل می گیرد ، تمایل به مصرف غذاهای چرب ،شور،برشته،سرخ شده و دودی ازکودکی شکل میگیرد وذائقه مارا میسازد که عوض کردن آن دربزرگسالی مشکل است.
 
حال با دانستن این موضوع رعایت برخی نکات میتواند به طور ساده وهزینه کم از بروز این بیماریها به خصوص بیماریهای قلب وعروق جلوگیری نماید.
     تغذیه سالم برای قلب:
1- نقش روغنهای جامدوکلسترول بالا درافزایش بیماریهای قلبی وعروقی:
روغنها وچربیهای جامد حیوانی باعث بالا رفتن کلسترول بد ( (LDLشده واحتمال بروز ناراحتیهای قلبی وعروقی رابالا می برند .
باتوجه به روند افزایش مصرف چربی ورابطه آن با بیماریهای قلبی عروقی ،برنامه ریزی صحیح در مورد افزایش تولیدومصرف روغنهای نباتی مایع به جای جامد وآموزش جامعه درزمینه نحوه صحیح نگهداری ومصرف روغن نباتی مایع ضروری است.
نکات لازم درمصرف روغنها وچربیها:
 
مصرف غذاهای آماده ،سرخ کردنی وپرچرب را کاهش داده وبه جای آن از غذاهای آب پز ،تنوری وکبابی وانواع میوه وسبزی استفاده کنیم وبرای پخت وپز وسالاد ازروغنهای مایع گیاهی و برای سرخ کردن غذا فقط از روغنهای مخصوص سرخ کردنی استفاده نماییم.
 
برای خرید جهت منزل دو نوع روغن رادرنظر بگیریم:
روغن کلزا (کائولا)،آفتابگردان،سویا،ذرت،زیتون - روغن مایع مخصوص سرخ کردنی ،
روغنهای جامد به دلیل داشتن چربی غیراشباع باعث گرفتگی عروق خونی شده وباعث ایجادبیماریهای قلبی میشوند.
روغنهای مایع به نور وشرایط نگهداری بسیار حساس هستندوباید آنهارادرظروف غیر شفاف وکاملا دور از تابش نور ودرجه حرارت پائین نگهداری کرد.
برای سرخ کردن مواد غذایی حتما از روغن مخصوص سرخ کردنی استفاده کنید.

تاثیر مصرف میوه وسبزی بربیماریهای قلبی عروقی:
- سبزیها وفرآورده های گیاهی:
افرادی که در وعده های چندگانه تغذیه روزانه ،مرتبا از سبزیهای خام یا پخته استفاده مینمایند ،کمترازدیگران درمعرض ابتلا به بیماریهای قلبی عروقی قراردارند.این مصونیت به دلیل وجود انواع آنتی اکسیدانها مانند بتا کاروتن ،ویتامین Cو E وموادمعدنی (پتاسیم ،منیزیوم،کلسیوم،سلنیوم)میباشد.گذشته از این ،مواد ارزشمندی که سبزیها برای تغذیه انسان،با استفاده ازانرژی لایزال خورشیددرخودساخته وذخیره نموده اندیکی از منابع تامین کننده فیبرهای محلول ونامحلول تلقی میگردند.فیبرها نقش سم زدائی ورسوب گیری از بدن رادارند.
سازمان جهانی بهداشت( WHO) که برای حفظ سلامتی وپیشگیری ازبیماریها بیان داشته که باید روزانه حداقل 400 گرم میوه وسبزی و30 گرم حبوبات وانواع مغزهای مختلف ودانه های روغنی مثل تخم کدو ،آفتابگردان وغیره مصرف شود.
- میوه ها:
میوه ها نیز مانند سبزی ها از منابع تامین کننده انواع ویتامینها،مواد معدنی وفیبرهای محلول ونامحلول محسوب می شوند ونقش آنها درحفظ سلامت عمومی بدن ،به خصوص بیماریهای قلبی عروقی غیر قابل تردید میباشد.
مصرف کلیه ی میوه ها برای حفظ سلامتی بدن به خصوص قلب لازم است.انواع توت،انگور (بخصوص انگور قرمز) سیب،لیمو،پرتقال،گلابی ،کیوی،گریپ فروت،زردآلو،آلو ،طالبی دارای اثر حفاظتی بیشتری برای قلب وعروق میباشند.
heart_b.jpg]
نقش ماهی درسلامتی قلب:
ماهی یکی ازانواع غذاهای سالمی است که مصرف آن درجامعه ما بسیار کم است ودرسبدخانوارکمتردیده میشود.مصرف سرانه ماهی درکشور کم می باشد..چربی غیر اشباع (امگا3 )،پروتئین و اسید آمینه  ضروری نقش  مهمی در حفظ و ارتقای سلامتی افراد جامعه  دارد .تاثیر ماهی برسیستم قلب وعروق ازطریق چربی غیر اشباع (امگا3 )آن واسید آمینه تورین است.ماهی تون،ساردین،سالامون(ماهی آزاد)،قباد وحلوا حاوی مقدارزیاد ، چربی امگا 3 میباشد.
*طبق دستور WHO افرادی که دارای بیماریهای قلبی هستند بایستی هفته ای 180گرم(دو بار در هفته و هر بار90گرم) ماهی مصرف کنند تا از سکته های قلبی جلوگیری نمایند.
 
runner.jpg]
سلامت تاثیرورزش به خصوص پیاده روی و دویدن در قلب:
برای دستیابی به تندرستی و نشاط راهی دلپذیرتراز دویدن و کوهنوردی آرام و طولانی در پارکها و تپه هاوکوهای نزدیک منطقه مسکونی وجود ندارد وهزینه زیادی برای چنین ورزشی لازم نیست. 40-30 دقیقه پیاده روی تند، سه بار در هفته برای ارتقاء سطح تناسب اندام و کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی-عروقی کافی است.
تجربه نشان داده است که پزشکان ،برخی ناراحتی های قلبی را باراه پیمایی وکوه پیمایی آرام و سبک و دویدن های آرام و طولانی مدت مداوا کردند. زیرا که چنین برنامه های ورزشی اگر بطور منظم انجام گیرد کار سیستم قلبی و عروقی را بهبود می بخشد و باعث قوی شدن عضلات و عروق قلب از نظر فیزیو لوژیکی می شودو جریان خون نیز به وسیله انقباضات بسیار نیرومند می شود.
ورزش چطور به سلامت قلب کمک می کند؟
ورزش فشارخون را که یکی از بزرگترین عوامل در ابتلا به بیماری های قلبی است را پایین می آورد.
ورزش میزان کلسترول HDL (کلسترول خوب) را که چربی های بدن را از درون رگ ها بیرون برده و برای فرایند دوباره به کبد برمی گرداند، بالا می برد.
ورزش میزان کلسترول LDL (کلسترول بد) که که چربی ها را در رگ ها ته نشین می کند و منجر به بیماری های قلبی می شود را پایین می آورد.
ورزش با جلوگیری از لخته شدن خون که یکی از عوامل ابتلا به بیماری های قلبی به شمار می رود، گردش خون را تقویت می کند.
ورزش چربی سوزی را افزایش می دهد.  *ورزش به کاهش وزن کمک می کند.    *ورزش عضله سازی می کند.
ghalb.jpg]
چاقی و اضافه وزن: کسانی که چربی اضافه بخصوص در ناحیه شکمی دارندبیش از دیگران به بیماریهای قلبی دچار می شوند. افزایش وزن منجر به بالا رفتن بار قلب ، افزایش کلسترول خون و بالارفتن فشار خون از یکطرف و کاهش HDL (چربی خوب ) از طرف دیگر می شود. این عامل خطر بروز دیابت را نیز در افراد افزایش می دهد.
دیابت: دیابت بطور جدی شانس بروز بیماریهای قلبی عروقی را افزایش می دهد. حتی با وجود کنتر قند خون ، دیابت شانس بیماری قلبی را افزایش می دهد ولی در صورت عدم کنترل این خطر به مراتب بالاتر خواهد رفت.
مصرف دخانیات: شانس بروز بیماری عروق قلبی در سیگاریها 2 تا 4 برابر غیر سیگاریها است.مصرف سیگار یک عامل خطر مستقل جدی برای مرگ ناگهانی در بیماری عروق کرونر است (2 برابرغیرسیگاریها) .
پاسخ افراد به استرس های روزمره نیز می تواند در ایجاد بیماری قلبی سهم داشته باشد. بطور مثال بعضی از افراد در اثر استرسهای روزمره به مصرف دخانیات روی آورده یا بیش از حد غذا می خورند و بدین صورت خود را در معرض عوامل خطر ثابت شده بیماریهای قلبی عروقی قرار می دهند.
  

 

۱۵ مهر ۱۳۹۳ ۱۲:۰۷

نظرات بینندگان

نام را وارد کنید
تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید